Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Veelgestelde vragen Ouders Veelgestelde vragen Ouders

"Vraagt u zich af waar uw kind recht op hebt? Wilt u weten wat een Kinderombudsman zoal doet? Antwoorden op deze en nog veel meer vragen vindt u hier!"

Waar heeft mijn kind recht op?
Kinderen mogen niet alles zelf beslissen. Bovendien is de leeftijd van uw kind ook van belang. Wanneer mag hij/zij bijvoorbeeld werken? En heeft hij/zij dan recht op het minimumloon? Mag uw dochter zelf een brommer kopen of komt die dan op uw naam? En kan ze die brommer zelf verzekeren? Moet uw zoon eigenlijk naar school als hij 17 is? De Nationale Kinderombudsman heeft voor het antwoord op dat soort vragen een handige ‘leefijdsladder’ op zijn site geplaatst.

 

Waar kan ik nog meer terecht voor zorg, informatie of ondersteuning?
Het Jeugdplatform Amsterdam heeft een wegwijzer gemaakt die u kan helpen bij het vinden van de juiste hulp. De wegwijzer van het Jeugdplatform Amsterdam vindt u hier.

 

Doet de kinderombudsman nog andere dingen of behandelen jullie alleen klachten?
De kinderombudsman behandelt vooral klachten. Maar het is net zo belangrijk dat we van die binnengekomen klachten ook iets leren, zodat het dan ook structureel beter gaat. Dus daar helpen wij de gemeente en allerlei andere instellingen die met en voor kinderen werken mee.

Soms starten wij ook onderzoeken eigener beweging. Zo willen wij bijvoorbeeld graag meer weten over schoolreisjes en of die nou bij school horen of dat uw kinderen alleen mee mogen als ouders ervoor betalen. En we zijn ook bezig om oplossingen te verzinnen voor de lange tijd die kinderen soms moeten wachten voordat ze jeugdhulp krijgen. Dus als u nog iets dwars zit, mail of app ons dan, want naar dat soort onderwerpen zijn wij altijd op zoek.

 

Duurt het lang voor er iets met mijn klacht gebeurt?
Wanneer u mailt of appt dan reageren wij meestal meteen, of uiterlijk de volgende dag, zodat wij meer te weten kunnen komen over u en uw klacht. Hoe lang het oplossen duurt, is vooral afhankelijk van wat u en uw kind wil: wilt u dat ik snel iets ga doen, bijvoorbeeld met instanties praten, of wilt u juist dat we rustig kunnen bespreken hoe het gaat en wat u er mogelijkerwijs zelf aan kunt doen? Officieel willen we een klacht afhandelen binnen zes weken, maar het kan dus nogal verschillen.

 

Waar kan ik andere, vergelijkbare zaken vinden?

Alle zaken die de kinderombudsman behandelt, worden anoniem gepubliceerd onder de rubriek "Nieuws van de kinderombudsman". Dit doen wij enerzijds uit oogpunt van transparantie, zodate iedereen kan zien waar we mee bezig zijn, maar ook zodat u zelf kunt onderzoeken of er misschien al vergelijkbare zaken voor zijn gekomen.

 

Twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Neemt u dan even contact met ons op. Dan bekijken we samen hoe wij u het beste kunnen helpen.