Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Veelgestelde vragen Kinderen & Jongeren Veelgestelde vragen Kinderen & Jongeren

"Vraag jij je af waar je als kind recht op hebt? Wil je weten wat een Kinderombudsman zoal doet? Antwoorden op deze en nog veel meer vragen vind je hier!"

Waar heb ik als kind recht op?
Kinderen mogen niet alles zelf beslissen. Bovendien is je leeftijd ook van belang. Wanneer mag je bijvoorbeeld werken? En heb je dan recht op het minimumloon? Mag je zelf een brommer kopen of komt die dan op naam van je ouders? En kan je die brommer zelf verzekeren? Moet je eigenlijk naar school als je 17 bent? De Nationale Kinderombudsman heeft voor het antwoord op dat soort vragen een handige ‘leefijdsladder’ op zijn site geplaatst.

 

Waar kan ik nog meer terecht voor zorg, informatie of ondersteuning?
Het Jeugdplatform Amsterdam heeft een wegwijzer gemaakt die je kan helpen bij het vinden van de juiste hulp. De wegwijzer van het Jeugdplatform Amsterdam vind je hier.

 

Waarom ben je kinderombudsman en niet kinderombudsvrouw?
Ik ben een vrouwelijke kinderombudsman en geen ombudsvrouw. Het woord 'ombudsman' komt uit het Zweeds en volgens mij betekent het zoiets als ´vertegenwoordiger´, iemand die voor je opkomt. Het heeft niets met mannen te maken dus.

 

Hoe word je kinderombudsman?
Je wordt kinderombudsman door veel te weten over kinderen en aan welke regels de overheid zich moet houden. De regels ken ik goed omdat ik lang rechter ben geweest en ik weet veel over kinderen omdat ik er zelf vijf heb! Vaak denk ik: wat zou ik ervan vinden als ik kind zou zijn? En ik vraag mijn kinderen ook vaak naar hun mening. Bovendien heb ik heel veel met kinderen gewerkt en gepraat, vooral toen ik zelf kinderrechter was.

  

Doe je nog andere dingen of behandel je alleen klachten?
Ik behandel vooral klachten. Maar het is net zo belangrijk dat we van die binnengekomen klachten ook iets leren, zodat we het dan beter gaan doen. Dus daar help ik de gemeente en allerlei andere instellingen die met en voor kinderen werken mee.

Soms ga ik ook echt op zoek naar dingen. Zo wil ik bijvoorbeeld graag verder praten over schoolreisjes en of die nou bij school horen of dat je alleen mee mag als je ouders ervoor betalen. En we zijn ook bezig om oplossingen te verzinnen voor de lange tijd die kinderen soms moeten wachten voordat ze jeugdhulp krijgen. Dus als je nog iets weet wat je dwars zit, mail of app me dan, want naar dat soort onderwerpen ben ik altijd op zoek.

 

Duurt het lang voor er iets met mijn klacht gebeurt?
Als je mailt of appt dan reageer ik meteen, of uiterlijk de volgende dag, zodat ik meer te weten kan komen over jou en je klacht. Hoe lang het duurt, is vooral afhankelijk van wat jij wil: wil je dat ik snel iets ga doen, bijvoorbeeld met instanties praten, of wil je dat we juist rustig kunnen bespreken hoe het gaat en wat je er zelf aan kan doen? Officieel willen we een klacht afhandelen binnen zes weken, maar het kan dus nogal verschillen.

 

Doe je alles alleen of zijn er mensen die je helpen?
Bij Ombudsman Metropool Amsterdam werken ongeveer 25 mensen, die helpen klachten te onderzoeken en dingen te regelen. Drie daarvan werken (bijna) alleen voor mij als kinderombudsman, maar de rest helpt ook vaak mee. Wie mij helpt, is afhankelijk van het onderwerp waarover je klaagt.

 

Hoe zorg je ervoor dat volwassenen wel naar jou luisteren?
Ik weet niet hoe het komt dat volwassenen naar mij luisteren. In m´n oude baan als rechter moesten ze wel luisteren, want dat staat zo in de wet. En op een of andere manier doen ze dat nog steeds. Wel handig, natuurlijk. Maar zonder grap: Volwassenen vinden mij meestal heel redelijk, dus dan is het ook redelijk dat ze naar mij luisteren.

 

Wat vond je zelf als kind vervelend?
Ik vond het als kind zelf heel vervelend als m´n vader m´n moeder gelijk gaf zonder naar mij te luisteren. Had ik ruzie gehad met m´n moeder en zat ik boos op m´n kamer, kwam m´n vader thuis. Die hoorde het verhaal van m´n moeder en kwam meteen naar m´n kamer, straf uitdelen aan mij. Ik kreeg niet eens de kans om te vertellen wat er écht was gebeurd (en dat m´n moeder die straf eigenlijk verdiende!). Ik heb daar wel veel van geleerd. Ik zal altijd eerst aan iedereen vragen wat er echt is gebeurd en waarom. Dat past net zo bij een rechter (wat ik vroeger was) als bij een ombudsman (wat ik nu ben), en ik doe het ook bij m´n eigen kinderen thuis. Ik luister naar hen en zij naar mij.

 

Wil jij ook iets vragen aan Anne Martien, zoek je materiaal voor een spreekbeurt of wil je dat Anne Martien op jouw school over haar werk komt vertellen? App of bel de Kinderombudstelefoon: 06-57822738.