Wachtlijsten bij jeugdbescherming
31-07-2019
Een vader klaagt over het uitblijven van begeleiding door Jeugdbescherming. Zijn gezin is een half jaar geleden aangemeld bij Jeugdbescherming door het Sociaal Team Amstelveen/Aalsmeer, en er is nog geen gezinsmanager toegewezen. Omdat hulp in het vrijwillig kader niet lukt is besloten op te schalen naar drang of dwang. Dat blijft echter uit vanwege de wachttijden bij Jeugdbescherming. In een gesprek is hem verteld dat het dossier ‘op de stapel’ ligt, en geen prioriteit heeft. Dat ziet hij anders. Hij heeft zijn kinderen een jaar niet gezien en hij is van mening dat er sprake is van een proces van ouderverstoting. Hij heeft nog geen formele klacht ingediend bij Jeugdbescherming. Zijn doel is zo snel mogelijk een gezinsmanager te krijgen zodat er gestart kan worden met onderzoek en begeleiding en eventueel een dwangkader. Het lukt hem onvoldoende om contact te krijgen met Jeugdbescherming en hij vraagt de kinderombudsman om hulp. Ondanks dat de klacht nog niet in de eerste lijn is behandeld vraagt de kinderombudsman Jeugdbescherming om hun visie. Er blijkt inderdaad een verschil te zijn tussen de inschatting van Jeugdbescherming en die van het Sociaal Team en de vader. Jeugdbescherming betreurt het dat het gezin vanwege een tekort aan gezinsmanagers zo lang moet wachten. Na een maand krijgt de kinderombudsman bericht dat er een gezinsmanager is aangewezen en de begeleiding wordt opgestart. Het is nu aan de vader om te beslissen of hij nog een klacht in wil dienen bij de klachtencommissie van Jeugdbescherming.